Copiii învață socializarea ei între ei

14

Copiii învață socializarea ei între eiDespre rolul socializării și al comunicării în educația copiilor scrie în revista Cariere psihoterapeutul integrativ Goșa Carmen Dolores, cu formare la Institutul Român de Psihoterapie Integrativă (IRPIC). Sublinierea sa este că „dezvoltarea abilităților de comunicare și interacțiune între copii contribuie la o bună capacitate de învățare, dezvoltă capacitatea de a primi, selecta și interpreta corect informația, în vederea utilizării ei potrivite contextului și nevoilor. Prin interacțiunea cu ceilalți copii, un copil dezvoltă abilitățile de comunicare eficientă, pe care uneori adulții le uită și astfel această informație poate să nu fie transmisă în mediul familial, ceea ce duce la o pierdere importantă”.

Psihoterapeutul enumeră și explică ce anume învață copiii ei între ei:

„1. Ascultarea celorlalți vorbitori, astfel încât să poată procesa informația și a o înțelege. Nu pentru a răspunde ceva, ci pentru a-l înțelege pe celălalt. Indiferent de instrumentul utilizat, fie că este dialog sau jocul cu păpuși, copiii se iau în serios, oferindu-și atenție reciproc și astfel învață că pot spune ce gândesc și ce simt.

  1. Păstrarea contactului vizual cu vorbitorul este necesar atât pentru concentrarea atenției, cât și pentru păstrarea fluxului conversațional și a dezvoltării înțelesului că este de interes ceea ce spune, și astfel contribuie la dezvoltarea curajului de a se exprima liber.
  2. Căutarea părerilor oferite de ceilalți este o formă prin care copiii verifică dacă ideea lor a fost înțeleasă așa cum au intenționat, este o formă de îmbunătățire și aplicare a abilităților prin încurajare reciprocă. Conversațiile argumentate dezvoltă performanțele școlare. Astfel se dezvoltă gândirea critică, utilă pentru ca ulterior să gândească pentru sine.
  3. Acceptarea părerilor altora este vitală atât pentru lucrul în grup, cât și pentru dezvoltarea acceptării necondiționate, necesară pentru manifestarea propriei persoane în viața de adolescent și adult.
  4. Oferirea și solicitarea de explicații clare este importantă pentru înțelegerea obiectivă și clară. Învață astfel să decidă singuri ce este bine și rău, adecvat. Aceasta duce treptat și la eliminarea considerabilă a proiecțiilor și interpretărilor personale eronate, care de multe ori duc la dificultăți relaționale și emoționale atât în copilărie, cât și în viața de adult.

Prin interacțiunea cu ceilalți copii, copiii învață să spună și să facă cu mai mult interes. Tot astfel ei învață să se adapteze și să se integreze în grup, ceea ce poate influența viața și performanțele școlare. Copiilor cărora le este dificil să se simtă în largul lor între prieteni, în mediul cunoscut, le poate fi mai greu să se concentreze la școală. Studiile arată că este probabilitate mai mare să se prezinte la școală și să își dorească să învețe atunci când prietenii lor sunt la școală”.

Detalii: https://revistacariere.ro/inspiratie/kids-management/nevoia-de-socializare-si-comunicare-a-copilului/