Critici față de evaluarea standardizată, „o evaluare-clișeu”

15
Critici față de evaluarea standardizată, „o evaluare-clișeu”
Foto: Brasov.net

În dezbaterea asupra proiectelor de legi ale învățământului, o analiză asupra evaluării standardizate face prof. dr. Simona Liutiev, de la Liceul Tehnologic Dacia Pitești, în revista Observator cultural, în grupajul de opinii „Profesorii despre Legea învățămîntului preuniversitar”. Reținem din semnalările sub titlul „Să fie schimbare, dar să o știm și noi!” criticile având la bază ceea ce autoarea caracterizează drept „un nonsens cronicizat”:

„Curriculumul Național vrea competențe de literație, personale, sociale, de sensibilizare, vrea învățare pe tot parcursul vieții, vrea să evalueze atît rezultatele, cît și munca, comportamentul socioemoțional. Cum? Distrugînd Palatele, literatura, exprimarea opiniilor, mintea holistică? Vor să separe copiii în excelenți și restul, ca în reclama Mercedes și alte mașini? Disciplinele în importante sau mai puțin importante, profesorii care au fost, dar nu vor mai fi. Supraspecializare sau ghiveci? Cu toate acestea, treci în lege că vrei să evaluezi rezultatele învățării nonformale și informale. Ne-am scăldat toți în Erasmusuri, am defilat cu Youth Pass-uri, ne-am lăudat cu inovațiile de metode, am conceput RED-uri, am prezentat exemple de bune practici, pentru ca evaluarea competențelor să depindă de o grilă? Cum să îl pun eu cu intenție pe un copil creativ, talentat, care face dovada formei maxime a inteligenței, să dea un test standardizat? Cum să supunem cu bună știință toate tipurile de inteligențe la o evaluare-clișeu? Nici măcar nu e posibil ca aceste minți să dea randament. Și tocmai ei să nu ajungă unde și-au dorit? E cumva școala de șoferi sau cursul de antrenor? Unde e echitatea, unde e incluziunea? Unde e România Educată? Cum să propui sancționarea cadrelor didactice care nu evaluează competențe și conținuturi? După atîția ani de reformă, atît evaluăm?

Un test-grilă care solicită atenția, viteza se poate aplica oricînd la cabinetul psihologului școlar. Doar un profesor știe cum să evalueze fiecare copil. Ce facem cu elevii cu CES? Pentru ce am cerut insistent evaluare diferențiată, predare individualizată? Cum să te gîndești să nu mai fie disciplina limba și literatura română disciplină autonomă de evaluat? Ați luat, dragi experți, în calcul la ce ar putea duce așa ceva? Sociologic, istoric, moral, identitar. Oamenii vorbesc, iubesc, trăiesc în limba lor. Se exprimă pe sine, concepte, valori. Cum vă imaginați că veți putea stimula creativitatea, explorarea, spiritul critic pe care le menționați ca deziderate? Împlinirea și dezvoltarea personală, formarea unor concepții de viață, dezvoltarea sensibilității față de problematica umană, valori moral-civice, ceea ce numiți «educație pentru viață».“

Detalii: https://www.observatorcultural.ro/articol/226627/