În proporție de 81%, elevii discută despre bani cu părinții, în proporție de 44%, discută cu prietenii și în proporție de 14%, cu profesorii. Mai mult sunt interesați să discute despre bani elevii de la clasa a VIII-a în sus. Așa reiese dintr-un studiu realizat la Colegiul Național Dinicu Golescu din Câmpulung Muscel, județul Argeș și la Școala Gimnazială Nr.1 din Poiana Mărului, județul Brașov, precum și în două școli de control, din județele Cluj și Constanța, de către programul-pilot de educație financiară LifeLab, aplicat de BCR și Școala de Bani.
După cum anunță organizatorii, „cercetarea a avut o componentă cantitativă, peste 1.000 de elevi au răspuns chestionarelor de educație financiară, și o componentă calitativă, în cadrul căreia elevi, profesori și părinți, au luat parte la discuții de tip focus-grup și inteviuri individuale”.
Studiul a avut ca obiective de evaluare inițială „să identifice percepțiile, cunoștințele și raportarea la finanțe ale elevilor la începutul anului școlar 2022-2023. S-a urmărit identificarea temelor de interes din sfera financiară așteptările elevilor, profesorilor și părinților de la proiectul pilot”.
Dintre rezultatele studiului reținem:
- temele de interes ale elevilor din sfera financiară sunt câștigarea banilor și investițiile (inclusiv crypto); interes a fost evidențiat și pentru economisirea, cheltuirea responsabilă și eficientă a banilor și câștigarea lor
- 27% dintre elevii chestionați doresc să cumpere în următoarele 6 luni device-uri (laptopuri, computere, tablete, smartphone-uri și componente PC), la egalitate cu dorința pentru haine și încălțăminte (27%); o parte dintre subiecții liceeni au afirmat că doresc să își cumpere cât mai curând diverse vehicule (ATV sau automobil) și să facă școala de șoferi
- aproximativ 4 din 5 elevi au bani de buzunar; banii provin de la părinți (86%), bunici (53%), din bursă școlară, din alocație, de la rude
- aproximativ 9 din 10 elevii respondenți declară că economisesc; 66% pun o parte din banii primiți deoparte, 23% pun toată suma deoparte, 11% nu economisesc
- 75% dintre elevii de liceu reiese că preferă să economisească periodic o parte din sumele primite, față de 53% din elevii de gimnaziu
- 34% dintre elevii de gimnaziu economisesc întreaga sumă, față de 15% dintre elevii de liceu
Nicoleta Deliu-Pașol, director de comunicare al BCR: „În cursurile de educație financiară din cadrul Școlii de Bani, vorbim despre planificare, disciplină, știm de unde plecăm și unde vrem să ajungem. În același mod procedăm și cu proiectele în care ne implicăm. Am pornit de la obiectivul ca LifeLab să genereze o schimbare sistemică, în care educația financiară și abilitățile practice, de viață, să fie mai aproape de elevi și profesori. Aceasta este dorința noastră, să susținem tinerii din România să aibă curaj și competențe pentru a-și asuma, în cunoștință de cauză, un plan de viață. Rezultatele cercetării ne-au arătat că elevii au nevoie de educație financiară gândită ca educație pentru viață: practic, cu exemple concrete, cu motivații relevante pentru ei. Partenerii care au intrat în proiectul LifeLab au demonstrat în ultimii ani că există soluții pentru educație modernă în România, alături de școală și de profesori, nu împotriva lor.“
Detalii: www.scoaladebani.ro