Domeniile cu cele mai multe solicitări pentru învățământul profesional

5

Domeniile cu cele mai multe solicitări pentru învățământul profesional

Practic, șterse din structura sistemului educațional (conform proiectului Legii învățământului preuniversitar) și lăsate, ca nivel al calificării, să se identifice cu primii trei ani de liceu din filiera profesională, școlile profesionale se află totuși în creștere de efective de un deceniu încoace. E drept, creșterea este față de o scădere serioasă produsă cu începere din 1995, atât de serioasă, încăt chiar cu creșterea din ultimii ani, învățământul profesional actual este cu 60% sub ceea ce era, ca efectiv, în 1995.

Intervievată de Ramona Cornea în Ziarul Financiar pe baza acestor date, Andreea Nistor, director executiv al Asociaţiei pentru Valori în Educaţie, apreciază că dialogul asupra opțiunilor de orientare școlară ar trebui să înceapă între părinți și angajatori de la nivelul clasei a şasea.

La rândul ei, în același context, Sorina Faier, managing partner al companiei de recrutare Elite Searchers, consideră că Ministerul Educaţiei şi şcolile profesionale trebuie să pună la punct un plan mai bun de comunicare şi de promovare în rândul elevilor şi părinţilor pentru a-i atrage spre învăţământul profesional. De asemenea, companiile ar trebui să fie în legătură directă cu inspectoratele şcolare şi cu directorii şcolilor pentru a le oferi elevilor posibilitatea de a face practică în timpul şcolii şi ulterior un job imediat ce au absolvit”.

Potrivit analizei efectuate de ZF, în 2020, în învățământul professional, cei mai mulți elevi au fost înscriși, în ordine, în domeniile transporturi, alimentație publică, construcții de mașini; față aceste domenii, cele imediat următoare ca efective se află la distanță semnificativă: agricultură, apoi, industrie mica și prestări servicii.

Detalii: https://www.zf.ro/special/educatie-stil-viata-welness-formeaza-viitorii-meseriasi-invatamantul-21028609