Educația sexuală și educația sanitară în planurile-cadru de învățământ

15

Educația sexuală și educația sanitară în planurile-cadru de învățământ  

În plină discuție privind schimbarea structurală a legislației în educație, a planurilor-cadru și a programelor disciplinelor de învățământ, își găsește locul și cercetarea cu tema „Percepțiile privind introducerea educației sexuale în școli”, realizată de Cult Market Research la comanda Societății de Educație Contraceptivă și Sexuală (SECS).

Cercetarea s-a desfășurat „în perioada februarie-martie 2022, în două etape: studiu calitativ de tip focus grup, urmat de studiu cantitativ, aplicat pe un eșantion reprezentativ de 802 respondenți la nivel național. Eșantionarea a fost de tip probabilist, aleatorie simplă, astfel încât să fie reprezentativă la nivel regional și național, cu o marjă maximă de eroare de aproximativ ± 3.5% la nivel național cu un nivel de încredere de 95%. Eșantionarea de acest tip permite extrapolarea rezultatelor obținute la nivelul eșantionului la nivelul întregii populații țintă. Chestionarele au fost realizate telefonic”. Reținem dintre rezultate:

  • 74% dintre subiecți consideră că și educația sexuală, și cea sanitară sunt potrivite pentru a fi predate la școală
  • ca disciplină de învățământ, 20% consideră că educația sanitară este mai potrivită pentru a fi introdusă, 3% consideră astfel educația sexuală este mai adecvată, 3% consideră că niciuna dintre cele două nu ar trebui predată în școală
  • educația sexuală este asociată în principal cu protecția, siguranța, metodele contraceptive (23%), ceva pozitiv sau benefic (12%), informare sau transparență (9%)
  • dintre educația sexuală și cea sanitară este cunoscută de 79% dintre respondenți
  • motive pentru care educația sexuală este considerată prioritară – informare, conștientizare (39%), evitarea sarcinilor nedorite (23%), lipsa de comunicare în familie pe această temă (7%), diminuarea riscului de a contacta boli cu transmitere sexuală (5%),  necesară/prioritară (5%), scăderea numărului de avorturi (2%), evitarea abuzurilor sexuale (2%), vârsta timpurie la care se începe viața sexuală (2%), reducerea cazurilor de abandonare a copiilor (1%), accesul copiilor la tehnologie (1%)
  • motive de respingere de către cei care sunt de părere că educația sexuală nu ar trebui predată în școală – acest tip de educație nu este pentru copiii cu vârste mici (20%), lipsa personalului specializat (16%), educația sexuală ar trebui să pornească de la părinți (13%), educația sanitară este prioritară (13%), educația sexuală nu este necesară (13%), copiii pot învăța singuri (9%)
  • susținătorii educației sexuale în școli ar sprijini introducerea în planurile-cadru  prin votarea implementării educației sexuale în școli dacă ar avea ocazia (77%), și-ar da acordul cu privire la predarea educației sexuale pentru copiii lor (75%), ar promova educația sexuală pe rețelele sociale (37%)
  • în proporție de 94%, respondenții care doresc predarea educației sexuale consideră că este mai bine ca elevii să se informeze de la un specialist în școală, decât din alte surse nesigure
  • respondenții susținători ai educației sanitare în școală consideră că ar trebui predată de un specialist în educație sanitară (43%), medicul (25%)
  • respondenții susținători ai educației sexuale în școală consideră că ar trebui predată de un specialist în educație sexuală (46%), psihologul (20%), medicul (19%), profesorul de biologie (11%), alte persoane (4%)
  • 48% dintre respondenți sunt de părere că educația sexuală ar trebui să fie opțională, iar 46% consideră că ar trebui să fie obligatorie
  • peste două treimi dintre persoanele chestionate consideră că părinții ar trebui să-și dea acordul pentru participarea copilului la orele de educație sexuală.
  • peste jumătate dintre respondenți consideră că ora de educație sexuală ar trebui să fie săptămânală; aproape o treime optează pentru o frecvență lunară
  • subiectele cele mai apreciate de către respondenți ca fiind adecvate orelor de educație sexuală sunt drepturile femeilor (94%), bolile cu transmitere sexuală (92%), consimțământul (91%), inteligența emoțională (91%) și prevenirea agresiunilor sexuale (90%)
  • aproximativ trei sferturi dintre subiecți cred că tinerii nu beneficiază de surse de informare corecte referitoare la relații și sănătatea sexuală și reproductivă.
  • 62% dintre respondenți consideră că prezența unor informații despre identitate de gen și orientare sexuală la ora de educație sexuală ar avea un impact pozitiv asupra vieții lor, iar 25% consideră că nu ar avea niciun impact, 14% consideră că impactul ar fi negativ

Detalii: https://tribunainvatamantului.ro/scoala-sursa-sigura-de-informare-in-educatia-despre-sexualitate/