Tinerii resimt mai tare lipsurile din societate în 2021 decât acum un an

23

Tinerii resimt mai tare lipsurile din societate în 2021 decât acum un an

Tinerii generației Z se simt în 2021 față de anul precedent mai obosiți (se declară așa în proporție de 50% în 2021 față de 34% în 2020), se confruntă cu stări emoționale fluctuante (49% în 2021 față de 37% în 2020), cu momente de incertitudini referitoare la perioada ce va urma, luând în calcul și actualele tensiuni din sfera personală și profesională (32% în 2021 față de 26% în 2020). Datele rezultă din studiul național „Insights PulseZ” (a doua ediție), conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights” din cadrul organizației Romanian Business Leaders (RBL), realizat de agenția de studii de piață IZI data, în iulie a.c., în rândul a aproximativ 1.200 de tineri din România. După cum precizează inițiatorii, „cercetarea s-a axat pe surprinderea stărilor, comportamentelor, intereselor și dorințelor tinerilor din România în noul context pandemic, membri ai generației Z (cei născuți după 1995, cunoscuți și ca iGeneration, Centannials sau nativii digitali), în ultimele luni ale acestui an (iulie 2021), comparativ cu valul 2020 (perioada mai-iunie 2020, când a fost desfășurată prima ediție a studiului)”.

Alin Claudiu Apostu, coordonator al studiului Insights și Project Manager în cadrul programelor naționale Insights și Vreau să fiu Antreprenor: “Prin acest studiu ne-am propus să analizăm comportamentele și stările tinerilor din România, interesele și motivațiile lor, în acest context pandemic, comparativ cu ceea ce a însemnat 2020 pentru ei, astfel încât să le putem înțelege deciziile de acțiune și consum, planurile de dezvoltare, precum și percepția asupra lumii de astăzi și a noii realități. Generația Z este considerată prima generație născută într-o perioadă în internetul și noile tehnologii sunt disponibile la scară largă, acești tineri fiind extrem de conectați la mediul digital și consumatori avizi de social-media – companiile, organizațiile, dar și autoritățile se raportează la preferințele lor în construirea strategiilor de business”.

Silvia Luican, fondator IZI data: „Cei care nu se uită la generația Z, care nu se modelează după aceștia, vor deveni inadaptați mai curând decât se așteaptă. Viitorul se întâmplă deja și se întâmplă repede. De multe ori, relevanța generației Z este subestimată, deoarece puterea financiară a acestei generații este mai scăzută. Însă, forța generației Z se manifestă deja, prin puterea ei de influență asupra generațiilor mai mature dar și prin nealinierea tinerilor la structurile sociale tradiționale. Gen Z se remarcă în toate studiile noastre, nativii digitali sunt structural diferiți. Prin studiul “Insights PulseZ“ ne-am propus să o înțelegem în profunzime, să ne pregătim activ pentru ce urmează”.

Resursele financiare, cea mai mare lipsă

Cele mai mari lipsuri resimțite de tineri în 2021 sunt resursele financiare (77% în 2021 față de 59% în 2020), consilierea în carieră (59% în 2021 față de 47% în 2020), digitalizarea (55% în 2021 față de 32% în 2020), susținerea morală din partea apropiaților (50% în 2021 față de 34% în 2020), accesul la programe de învățare nonformală – cursuri, programe de leadership (48% în 2021 față de 37% în 2021).

Dintre dorințele exprimate de tineri pentru 2021, organizarea personală (gestionarea timpului, productivitatea proprie) rămâne pe primul loc în topul preferințelor (60%). Fetele își afirmă într-o mai mare măsură nevoia de a învăța să-și gestioneze mai bine emoțiile (66%, față de 40% băieții) Băieții se pronunță mai mult pentru educație financiară (64%, față de 56% fetele), tehnologie (44%, față de 29% fetele), lucrul în echipă (30%, față de 21% fetele).

Unu din 3 respondenți ai generației Z precizează că plănuiește să se angajeze în România, iar 21% dintre ei se gândesc să își continue studiile în țara noastră. Doar 12% dintre participanții la studiu declară că vor să lucreze în străinătate și tot atâția sunt cei care intenționează să își deschidă o afacere.

Între 4 și 8 ore în fața ecranului

Cei mai mulți dintre respondenții studiului (43%) au declarat că în această perioadă petrec zilnic între 4 și 8 ore în fața ecranelor, urmați de aproape o treime (28%) care susține că sta în fața ecranelor între 8 și 12 ore. Nu se remarcă diferențe în funcție de genul tinerilor, în ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranelor, dar sunt mai mulți cei între 19-21 de ani care acordă mediului digital între 8-12 ore (32% vs. 24% 16-19 ani). De asemenea, sunt mai mulți tinerii din mediul urban (31%) care își petrec între 8-12 ore navigând pe ecrane în comparație cu cei din mediul rural (25%).

În ceea ce privește platformele social-media preferate de către Generația Z, Instagram este principalul canal folosit de o treime din tinerii din România (33%), urmat de Facebook (22%), Youtube (17%), WhatsApp (13%) și TikTok (12%). Cei cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani folosesc Instagram în mai mare măsură (47%) decât ceilalți tineri din categoriile de vârstă 19-21 ani, respectiv 22-24 ani, menționându-l pe primul loc în topul preferințelor, mențiunile scăzând gradual cu vârsta: Instagram este înlocuit cu Facebook, care ajunge pe locul I în rândul celor de 22-24 ani (28%).

Vreau să fiu Antreprenor (VSFA) este definit ca „un program național, lansat în 2013, parte a organizației Romanian Business Leaders (RBL), care promovează gândirea și acțiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România. În prezent, VSFA numără 10 comunități locale de antreprenori, care creează și implementează proiecte de impact pentru aproximativ 32.000 de tineri. Peste 250 de conferințe au fost organizate în întreaga țară sub umbrela VSFA.

Programul Insights al asociației Romanian Business Leaders are scopul „de a sprijini organizațiile să se dezvolte prin potențialul și creativitatea unora dintre cei mai inovatori antreprenori din România. Insights sprijină dezvoltarea tinerilor și îi încurajează în mediul de business, organizând zece bootcampuri, până în prezent, și aducând plus valoare companiilor românești de toate dimensiunile, pentru a susține dezvoltarea economică a țării. În 2019, Insights a primit premiul pentru “Top 10 programe globale pentru dezvoltarea ecosistemului de inovație” din partea Agenției Națiunilor Unite pentru Informații și Telecomunicații (ITU)”.

Romanian Business Leaders (RBL) este definit ca „o organizație apolitică, non-guvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii de companii din mediul de business privat. Misiunea RBL este aceea de a fi vocea și vehiculul de acțiune al liderilor de business pentru a construi o Românie în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască.. Proiectele sale, care au la bază factori precum educația, antreprenoriatul și buna guvernare, sunt inițiate și dezvoltate de cei peste 200 de membri voluntari, antreprenori și executivi de top din România”.